ASK TING 2







TEMA
1.0 PERWAKILAN DATA

STANDARD KANDUNGAN
1.1 Sistem Nombor Perlapanan



1.1.1 Membezakan nombor perlapanan dan nombor perpuluhan.



1.1.2 Menukar nombor:

(i) perpuluhan kepada nombor perlapanan.

(ii) perlapanan kepada nombor perpuluhan

(iii) perlapanan kepada nombor perduaan

(iv) perduaan kepada nombor perlapanan.



1.1.3 Menukar pengekodan ASCII kepada nombor perlapanan berdasarkan aksara yang diberi.



1.1.4 Menghubungkaitkan nombor perlapanan dengan pengekodan ASCII yang digunakan dalam bahasa mesin.




STANDARD KANDUNGAN
1.2 Sistem Nombor Perenambelasan



1.2.1 Membezakan nombor perenambelasan dan nombor perpuluhan.




1.2.2 Menukar nombor

(i) perpuluhan kepada nombor perenambelasan.

(ii) perenambelasan kepada nombor perpuluhan.

(iii) perenambelasan kepada nombor perduaan.

(iv) perduaan kepada nombor perenambelasan.



1.2.3 Menukar pengekodan ASCII kepada nombor perenambelasan berdasarkan aksara yang diberi.



1.2.4 Menghubungkaitkan nombor perenambelasan dengan pengekodan ASCII yang digunakan dalam bahasa mesin.



TEMA :
2.0 ALGORITMA

STANDARD KANDUNGAN
2.1 Pembangunan Algoritma



2.1.1 Menulis pseudokod dan melukis carta alir menggunakan

(i) struktur kawalan ulangan (for, while-do) dalam penyelesaian masalah.

(ii) struktur kawalan pilihan bersarang dalam penyelesaian masalah.


2.1.2 Mengesan dan membaiki ralat daripada pseudokod dan carta alir dalam penyelesaian masalah.


2.1.3 Menyelesaikan masalah menggunakan psedokod dan carta alir dengan menggabungkan pelbagai struktur kawalan.

 [ Klik Di sini ] 



TEMA
3.0 KOD ARAHAN

STANDARD KANDUNGAN
3.1 Persekitaran Kod Arahan




3.1.1 Menggunakan jenis data (integer, boolean, double, char dan string) dalam kod segmen.



3.1.2 Membezakan antara pemboleh ubah dan pemalar dalam kod segmen.


3.1.3 Menghasilkan kod segmen menggunakan:

(i) fungsi input dan output.  [Klik Di Sini]

(ii) operator perbandingan.    [Klik Di Sini]

(iii) operator logik.



3.1.4 Mengesan dan membaiki ralat pada kod segmen yang dihasilkan dalam penyelesaian masalah.



3.1.5 Menyelesaikan masalah yang melibatkan gabungan jenis data, pemboleh ubah, pemalar dan operator dalam kod segmen.



STANDARD KANDUNGAN
3.2 Struktur Kod Arahan



3.2.1 Menghasilkan atur cara yang melibatkan:

(i) struktur kawalan jujukan dalam penyelesaian masalah.

(ii) struktur kawalan pilihan dalam penyelesaian masalah.

(iii) struktur kawalan pilihan bersarang dalam penyelesaian masalah.

(iv) struktur kawalan ulangan dalam penyelesaian masalah.




3.2.2 Menguji atur cara dan membaiki ralat pada kod arahan yang dihasilkan.




3.2.3 Menghasilkan atur cara yang melibatkan gabungan pelbagai struktur kawalan.